Förlossning

Ja, det har som sagt inte blivit så mycket uppdatering.
Men nu tänkte jag skriva lite om förlossningen och så, passa på när hon sover ;)

Förlossningen gick bra och väligt fort. Mitt vatten gick natten mellan tisdag och onsdag kl 00.30 ungefär.
Jag och A skulle sova hos min mamma eftersom vi höll på att måla om här hemma.
Jag ringde till förlossningen och dem sa att jag skulle vänta, det kan ta upp till två dygn innan värkarna sätter igång efter vattnet har gått och speciellt om man är förstagångs föderska. Fick en tid kl 08.45 dagen efter om inget skulle hända under natten.
Jag och A tog en taxi hem för vi hade ju alla papper och allt hemma som vi behöver ifall vi måste åka in.
När jag går ur taxin här hemma så börjar jag få värkar men inte så farligt, de känns lite som mensvärk.
A är nervös men vågar nog inte riktigt säga de till mig, jag ber han iaf att lägga sig och vila.. jag väcker dig om det är något.
Jag ville själv vila men hade så jääkla ont nu.
Vid 3 tiden så ringde jag förlossningen och sa att mina värkar kommer med ungefär 4 minuters mellanrum och håller i sig i 1 minut ungefär.. dem sa "det ha gått så kort tid sen ditt vatten gick så de kommer inte vara något. Stanna hemma ett tag till. Ta ett bad och två alvedon". Jaha tänkte jag, då e de väl inte på gång..
Vid 4 ringde jag igen och då va de ungefär 2,5 minut mellan värkarna, fick samma svar.
A vaknade till vid 5 och ser att jag har skitont, han tycker att vi ska åka in och jag håller med samtidigt som jag är så irriterad eftersom dem på förlossningen bara säger att jag ska avvakta.
A ringer till förlossningen vid 5 och säger att nu kommer vi, jag har så ont så vi måste in.
Nu kommer nog värkarna ungefär med 1,5 minuts mellanrum.
När vi ska gå ut från lägenheten känns de som att ja ska föda i hallen!
Ont och ett enormt tryck nedåt, A säger åt mig att knipa igen vilket inte är så jävla lätt haha.
Taxin kör hur fort som helst till Danderyds förlossningen, tack gode gud!
När vi kommer dit kommer en undersköterska och tar emot oss, jag har så ont att jag knappt kan prata med tanke på att värkarna nu kommer med en minuts mellanrum.
Hon frågar en massa saker och jag svarar väl så gott jag kan men vill bara bli undersökt så jag vet hur öppen jag är.
Får veta att det är jätte mycket folk inne och att det kan ta ett tag innan någon undersöker mig.
När undersköterskan kommer tillbaka efter några minuter så ser hon att jag verkligen har ont och att värkar kommer tätt så en barnmorska kommer in och undersöker mig fort ändå.
Min mardröm va att barnmorskan skulle säga att jag e öppen 2 cm eller något, då hade jag fan gett upp eller något haha.
Bm undersöker mig och jag är helt öppen!
Jag sa ju att jag hade ont men ingen som lyssnar..
Aja, nu va de bara o sätta igång.
Så skönt tyckte jag..
När dem ska sätta skalpen på bebis huvud för hjärtljuden så vill den inte riktigt fastna och när den till slut gör de så är hjärtljuden dåliga.
Eftersom vi bara varit här en kort stund har dem ingen kurva på oss, dem har ingen aning om hur länge bebisen har haft dåliga hjärtljud.
Bm går ut och kommer in med 5 stycken andra människor, de va 2 stycken från början och nu helt plötsligt är det 7 stycken.
Läkare och allt, jag vet inte riktigt vad alla va för något.
Det enda jag vet var att läkaren sa till mig "Nu måste du göra som jag säger. Vi ska dra med sugklocka. Vi har ingen aning om hur bebisen mår där inne, vi måste få ut den fort. Det kommer göra svinont och brännas men du måste göra som jag säger".
Självklart får jag lite panik och vill bara ha ut bebisen NU!
Krystar på som bara den och sen kom hon min lilla prinsessa.
Jag va fortfarande helt chockad över va som hade hänt.
Tittar på A som måste sätta sig ner för han e lite svimfärdig och ser att han gråter lite.
Han blev också orolig när de helt plötsligt hände så mycket och allt gick så fort.
A fick inte klippa navelsträngen heller så de va lite tråkigt..
Jag hann inte få någon bedövning så de gjorde ont som faaan alltihopa men nu va hon ute!
Allt gick som sagt väldigt fort, vi kom in på förlossningen 05.30 och 06.38 e hon född.
Allt va bra med vår lilla tjej, det va inga komplikationer och de va samtidigt så skönt att allt  gick fort.
Fick ligga kvar på förlossningen en stund och sen blev vi flyttade till patienthotellet, hur bra som helst!
Vi låg kvar i två nätter och hade hur mycket besök som helst..

Inte världens bästa berättelse men det är ungefär såhär jag minns allt! ;)
Wanessa va 46cm och vägde 2500 ungefär så hon va en liten liten tjej men världens finaste!

Nu e hon 11 dagar gammal, äter, sover och skiter!
Hon är jätte stark i nacken och benen!!!
Huvudet lyfter hon jätte mycket, helt otroligt och när hon sparkas mot en är de inte skönt kan jag berätta :p
Men hon är helt underbar.
Sover hela nätterna i sin vagga så mamma och pappa får lite ensamhet i sängen,kan vara skönt!
Hon sov med oss första veckan och det är jätte mysigt men jag är lite egoistisk av mig och vill faktiskt kunna ligga och kramas me A.
Så nu sover hon i sin vagga precis bredvid sängen och det funkar utmärkt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0